Een sympathisant stuurde ons deze foto met o.a. de mooie grote eik op de achtergrond.
zaterdag 31 januari 2015
Persbericht 30 jan 2015
Zoals al
aangekondigd in de media en op de gemeentelijke website, ziet de gemeente Lochem “ zich nu
genoodzaakt een paar duizend (!!) bomen te kappen langs de lanen in het
buitengebied”.
Dit,
zoals men zegt, door “achterstallig onderhoud". In werkelijkheid is er
echter sprake van meer dan 12 jaar grove nalatigheid en pure verwaarlozing van bomen.
Niet onbelangrijk: dit onderhoud is ook nog wettelijk verplicht.
Wethouders
en raden hebben zich jarenlang van deze onderhoudsplicht weinig tot niets aangetrokken
en daarmee willens en wetens deze zaak zo hoog laten oplopen.
Al in
2011 publiceerde de gemeente in Gemeente Nieuws onder de kop: “Bomenbeleid gemeente Lochem” een
doemscenario. Opvallend daarbij is dat deze gemeente helemaal geen officieel bomenbeleid
heeft. Hiervan staat namelijk niets op papier..
Extra onbegrijpelijk
voor een gemeente die bij herhaling zegt: “Wij zijn trots op onze Groene
Gemeente!” en ook nieuwe inwoners probeert te lokken met de leuze: “Kom wonen
in onze Groene Gemeente!”. Blijkbaar zich wel degelijk bewust van haar Groene Kapitaal..
Natuurlijk
is er wel geld voor bomenonderhoud. De gemeente heeft het er alleen niet voor
over, men geeft het liever uit aan andere zaken.
(Met een
fractie van de 24 miljoen voor het nieuwe Lochemse gemeentehuis had het
probleem al grotendeels opgelost kunnen zijn. NB in Coevorden bouwde dezelfde
architect een nieuw gemeentehuis, incl. theater, voor ongeveer € 10 miljoen..).
Herhaaldelijk
wees de Bomenstichting
Achterhoek ( BSA) de gemeente per brief en via de media op
haar verantwoordelijkheid en de gevaren van slecht tot geen onderhoud.
Bizar is,
dat de ontstane situatie nu wordt aangegrepen als reden voor deze rigoureuze
kap, alsof het een ramp is die de gemeente nu opeens “is overkomen..”!
De
gemeente heeft de BSA, als deskundigengroep, uitgenodigd om mee te denken. Ook
de burger mag nu meedenken. Men heeft een klein bedrag uitgetrokken voor de
eerste, meest dringende, kap.
Ook is er
nog eenmalig een subsidie van de Provincie, maar verder moet het allemaal
“kosten neutraal” en natuurlijk ook “duurzaam”; vooral ook in de toekomst. Hierbij
maakt men gebruik van de huidige gunstige houtprijzen; de aannemer mag het hout
houden.
Onder het
motto: “Redden wat er te redden valt” is de BSA met de gemeente om de tafel
gegaan. Ook is de BSA met eigen deskundige een flink aantal lanen afgegaan en moest
tot de trieste conclusie komen dat de situatie nog veel erger is dan al gevreesd.
Als de
gemeente nu, en in de toekomst, verder geen geld over heeft voor deskundig en
passend onderhoud zal er een ongekende kaalslag van een paar duizend bomen in
deze “Groene Gemeente” plaatsvinden. Veel lanen in dit Achterhoekse
coulissenlandschap zullen daardoor onherkenbaar veranderen.
Echter, met
wat goede wil, zouden bijvoorbeeld al de nu nog wel vitale bomen langs deze
lanen behouden kunnen blijven voor de toekomst.
Graag
hoort de Bomenstichting
Achterhoek uw mening over hoe de gemeente Lochem omgaat
met haar bomen en wat ze daar voor over heeft.
Lochemers!
Laat het weten via: bomenachterhoek@gmail.com,
dan neemt de BSA uw reacties mee.
donderdag 29 januari 2015
Toch nog drie beeldbepalende Platanen kunnen behouden
In de Arentzenstraat in Varsseveld moet de verharding worden vernieuwd, waarbij de gemeente oude IJsselstreek tegelijkertijd het hemelwater wil afkoppelen.
Een paar omwonenden had last van de schaduw van de Platanen op de middenstrook en men wilde dat alle zeven bomen zouden worden gekapt. Daartegen maakten wij bezwaar. In overleg met alle partijen werd overeengekomen dat de vier Platanen met wat mindere conditie zullen worden gekapt en de overige drie vitale bomen dus gelukkig kunnen blijven staan. Anders zou het wel een erg kale straat zijn geworden..
Een paar omwonenden had last van de schaduw van de Platanen op de middenstrook en men wilde dat alle zeven bomen zouden worden gekapt. Daartegen maakten wij bezwaar. In overleg met alle partijen werd overeengekomen dat de vier Platanen met wat mindere conditie zullen worden gekapt en de overige drie vitale bomen dus gelukkig kunnen blijven staan. Anders zou het wel een erg kale straat zijn geworden..
De Platanen in de Arentzenstraat |
zaterdag 24 januari 2015
maandag 19 januari 2015
Second opinion bomenkap Oude IJsselstreek
Afgelopen woensdag (14 januari 2015) gingen wethouder Jan Finkenflügel, gebiedsmakelaar
Piet Kleingeld en bomendeskundige Jan
Bosman in gesprek met actiegroep Kappen Nou.
Kappen Nou is tegen de kap van 900 bomen in Silvolde, Westendorp, Varsseveld, Sinderen en Heelweg.
Volgens de gemeente is het nodig de bomen te kappen omdat de kruinen van de bomen elkaar raken. Als gevolg hiervan kan een deel van de bomen geen licht meer krijgen en daardoor afsterven. Volgens de gemeente is het dan ook noodzakelijk om de bomen te dunnen.
Volgens de actiegroep zijn de bomen nog kerngezond, en is kap niet nodig. De
leden voelden zich niet gehoord en wilden ook hun standpunt aan de gemeente
laten weten. Vanuit de gemeente werd aangegeven dat de belangenvereniging was
geïnformeerd, maar dat nagelaten is de direct aanwonenden te informeren. Namens
de actiegroep bood Dorien Heebink de wethouder een boek aan met daarin reacties
die de actiegroep ontvangen heeft. Wethouder Finkenflügel sprak zijn waardering
uit voor de betrokkenheid bij het buitengebied. "Uiteindelijk hebben wij
allemaal hetzelfde doel voor ogen: mooie lanen in de toekomst."
Naar aanleiding van de bespreking vindt er binnen twee weken een rondgang plaats met betrokken en twee externe partijen. Naar aanleiding hiervan worden definitieve afspraken gemaakt over de dunning van de bomen binnen de gemeente.
Bron: BOOMZORG & gemeente Oude IJsselstreek
Kappen Nou is tegen de kap van 900 bomen in Silvolde, Westendorp, Varsseveld, Sinderen en Heelweg.
Volgens de gemeente is het nodig de bomen te kappen omdat de kruinen van de bomen elkaar raken. Als gevolg hiervan kan een deel van de bomen geen licht meer krijgen en daardoor afsterven. Volgens de gemeente is het dan ook noodzakelijk om de bomen te dunnen.
Naar aanleiding van de bespreking vindt er binnen twee weken een rondgang plaats met betrokken en twee externe partijen. Naar aanleiding hiervan worden definitieve afspraken gemaakt over de dunning van de bomen binnen de gemeente.
Bron: BOOMZORG & gemeente Oude IJsselstreek
zaterdag 17 januari 2015
Wat is een hitte-eiland?
De website: http://hitte-eilanden.nl/ is een
initiatief van Hanneke van Veen
& Rob van Eeden, om gemeenten in Nederland attent te maken op de
schadelijke effecten inzake hitte-eilanden en kennis hierover te delen.
Hitte-eilanden zijn kleine of grotere plekken, meestal in steden,
waar de temperaturen – als het elders al heet is – ettelijke
graden hoger zijn.
Hoogbouw of andere bebouwing van meerdere verdiepingen kenmerken deze gebieden.
Het aandeel vegetatie (bomen, parken e.d.) is er gering waardoor er weinig
schaduw en verdampingskoeling. Andere factoren die meespelen bij een
hitte-eiland zijn: ontbreken van voldoende wind en water, gebruik van (vooral)
donkergekleurde bouwmaterialen, daken en asfalt.
Door het hitte-eiland-effect ontstaat overdag
sterke opwarming en ‘s nachts koelt het weinig af.
zaterdag 10 januari 2015
Klimop
Al eerder besteedden wij aandacht aan Klimop op bomen: is het schadelijk of niet?!
http://bomenachterhoek.blogspot.com/2012/09/klimop-in-bomen-vloek-of-zegen.html
http://bomenachterhoek.blogspot.com/2012/09/klimop-in-bomen-vloek-of-zegen.html
Op deze boerderij hebben ze het creatief aangepakt.. |
De feiten nog eens op een rij:
Klimop
- veroorzaakt geen schade door ingroeien of insnoeren
- is geen concurrent voor water of voedingsstoffen
- is geen lichtconcurrent in de kroon
- vormt geen statische belasting voor de boom
- is geen parasiet.
Klimop kan zelfs een zegen zijn want deze:
- beschermt de boom tegen zonnebrand, verdamping en schade
- biedt een goede omgeving voor talrijke vogels en insecten
- is één van de weinige laatbloeiende planten
- is een bron van voedsel voor vogels en vlinders
- is een geneeskrachtige plant
- reinigt de lucht op zeer effectieve wijze.
Bron: Thomas Ludwig in Boomzorg.
De Els
Door de tot nu toe "warme" winter lopen al veel bomen en struiken uit.
Ook de Els met zijn paarse katjes.
Ook de Els met zijn paarse katjes.
Indrukwekkende hoogte
In het gebied Berkeloord (Beschermd Stadsgezicht!) in Lochem kwamen wij in een particuliere tuin deze Italiaanse populier tegen. Meting wees uit dat hij met 36 meter de 1 na hoogst gemeten Italiaanse populier van Gelderland is. In Warnsveld staat de hoogste van 36,6 m!
In Deventer staat er ook één van 36,0 m; in Amstelveen werd één van 38,55 m gemeten en in Brabant en Limburg ook twee van 37 m. In Frankrijk overigens van 42 m!
In Deventer staat er ook één van 36,0 m; in Amstelveen werd één van 38,55 m gemeten en in Brabant en Limburg ook twee van 37 m. In Frankrijk overigens van 42 m!
woensdag 7 januari 2015
De Soap van de gemeente Montferland en de monumentale Rode Beuk; chronologisch:
De gemeente Montferland (gM)
gaf een paar jaar geleden alle kapvergunningen vrij, behalve voor bomen met een
omvang van meer dan 2.50m, gemeten op een hoogte van 1.30m, omdat de gM aangeeft
“te hechten aan monumentale bomen”.
Op 17 juni jl. wordt in
het Gemeente Nieuws Montferland een kapvergunning gepubliceerd:
Openbare Werken
Verleende omgevingsvergunning
Komweg 1a, 6942 BR; het
vellen van 1 boom
(verzonden 12-06-2014).
Rechtsmiddel: beroep.
(verzonden 12-06-2014).
Rechtsmiddel: beroep.
Het blijkt hier te gaan om een monumentale vitale rode Beuk,
omvang 2.93m.
De bewuste Beuk aan de Komweg; goed te zien dat deze ook in de kroon gezond is. Winter; geen dode takken te zien. |
De
Bomenstichting
Achterhoek ( BSA) vraagt de kapvergunning op en deze blijkt
ongedateerd.Op een latere versie wordt
de datum van 24 juni er op aangegeven (?)..
Reeds alvorens deze kapvergunning te verlenen heeft de gM al niet
de, volgens de Wabo wet, juiste procedure gevolgd. (Info te bevragen bij de
BSA) en ook na verlening houdt de gM zich niet aan deze wet: na datum van
publicatie dient eerst een termijn van 6 weken te worden aangehouden, waarin
belanghebbenden bezwaar kunnen maken. Deze procedure wordt hier door de gM overgeslagen.
(Zo’n
bezwaar dient dan eerst te worden beoordeeld door een onafhankelijke Bezwaren
Commissie, die daarover advies uitbrengt aan de gemeente. Deze kan dat advies
naast zich neerleggen, maar moet dat dan wel motiveren.
Na
deze zes weken mag de gemeente volgens dezelfde Wabo wet wel kappen. Wanneer de
belanghebbende dat echter wil tegenhouden en eerst het advies van de Bezwaren
Commissie wil afwachten, moet deze een Voorlopige Voorziening aanvragen bij de
rechtbank. Dan mag er niet eerder worden gekapt dan nadat de rechter uitspraak
heeft gedaan).
De BSA dient, ondanks dit al, op 2 juli toch een pro forma bezwaarschrift
in, om van haar
kant de wettelijk procedure wel op juiste wijze te volgen.
Daarop brief van de gM d.d. 10 juli; Ontvangstbevestiging van
Bezwaarschrift BSA, waarbij tevens vermeld dat de gM dit bezwaarschrift
als beroepschrift heeft ingediend (?!) bij de rechtbank Gelderland ter
beoordeling.
Dit zonder verder enig overleg tussen gM en BSA, want dat zou in
elk geval voor de gM nog de kennis hebben opgeleverd dat deze handelwijze wettelijk
helemaal niet kan.
Wij hebben de gM hierop gewezen in een e-mail van 1 juli; echter geen reactie.
Intussen, op 22 juli, gaat de BSA in op de uitnodiging per mail van
de gM om kennis te maken: “er wordt prijs gesteld op goede contacten” en “om
over de Beuk te komen praten”; “Gelet
op de plannen op het terrein” was het belangrijk hierover met enige spoed
gezamenlijk om de tafel te gaan.
In een e-mail van 30 juni
stelt de gM in deze zelfs: “veel waarde te hechten aan bomen met een
monumentaal karakter van > 2.50m”.
Voorafgaand aan dit
gesprek stuurt de gM de BSA nog een beschrijving van het plan (Didam locatie
Kompas d.d. 06 02 2013), en de mogelijke opties om op het terrein aan de
Komweg te bouwen”. Steeds wordt hierin gesproken over het behoud van bomen en
hagen:
“Een aantal kwaliteiten
zijn aanwezig rondom de school: bestaande bomen, veelal aan de randen van het
gebied en de haag rondom het gebied. Het is belangrijk deze groenstructuren
zoveel mogelijk te behouden om zo meteen een aangekleed, groen beeld te
verkrijgen”.
Met deze positieve
informatie en immer bereid tot constructief overleg begeven wij ons hierdoor vol
goede moed naar het gemeentehuis in Didam.
Ook aan de kruin is te zien dat deze Beuk kerngezond is. |
Er blijkt echter geen
medewerker van de afdeling Groen aanwezig bij het gesprek, alleen een vertegenwoordiger van de
juridische afdeling en iemand van het te bouwen project.
En tot onze grote verbazing krijgen we vrijwel direct te horen dat
“er helemaal niet over behoud van de Beuk te praten valt; die wordt gekapt en
daar is niets meer aan te veranderen”. Wèl “mogen we nog meedenken” over een
paar te planten boompjes bij dit project.
Dat was echter niet vermeld bij de uitnodiging...
En waarom is er geen gevolg gegeven aan “het behoud van de groenstructuren”?
Dat was echter niet vermeld bij de uitnodiging...
En waarom is er geen gevolg gegeven aan “het behoud van de groenstructuren”?
Ook wordt ons hier nog verteld dat "de hele buurt de Beuk kwijt wil". Bij navraag blijkt dit echter geenszins het geval..
Wij delen onze teleurstelling over dit gesprek op 25 juli mee aan de gM in een uitgebreide
mail aan B&W met bovenstaande punten, ook daarop geen reactie..
Uiteraard reageert de rechtbank (d.d. 8 augustus) naar de BSA met
de mededeling "dat er natuurlijk eerst een bezwarenprocedure dient te worden
doorlopen en dat het bezwaarschrift niet voldoet aan de voorwaarden van een
beroepschrift".
Op 11 aug. mailen wij opnieuw aan B&W met deze brief als bijlage, met de
vraag “hoe nu verder?”.
Daarop laat de gM ons op 12 aug. weten dat zij de kapvergunning
hebben ingetrokken…
In de brief betr. de intrekking wordt ook toegegeven dat de
procedure van vóór de vergunningverstrekking al niet juist is gevolgd:
“Hangende het bezwaar is geconcludeerd dat inzake betreffende
vergunning, ingevolge
artikel 2.2 en 3:10 van de Wabo, de normale voorbereidingsprocedure
gevolgd had
dienen te worden.”
Daarna krijgen we uiteindelijk (op 28 aug.) reactie van de persoon
van de juridische afdeling; “Het bouwproject zal worden aangepast en er zal
daarbij rekening worden gehouden met meer groen in dit project. Als de plannen rond
zijn, zullen wij opnieuw worden uitgenodigd voor overleg”.
Wij geven aan dat wij daarbij dan wel uitgaan van de mogelijkheid van het
behoud van de bewuste monumentale Beuk, daar wij tenslotte niet de zin zien van een herhaling van de teneur het eerste gesprek.
Ook hierop verder geen reactie.
Begin augustus vragen
wij een boomdeskundige de Beuk te willen bekijken. Conclusie in zijn rapport is o.a.: “deze Beuk kan op dit moment
met de juiste verzorging nog zeker 50 jaar mee”.
Tevens wijzen wij de
gM nog op het feit dat de beschadiging die is aangebracht aan de bovenkant van
het wortelpakket, veroorzaakt door het in haar opdracht 20cm laten afschrapen
van de grond op het bouwterrein, in strijd is met de eigen Algemene
Plaatselijke Verordening; art. 4.10 lid 2 en art. 4.11 lid 2, daar het hier een
ernstige beschadiging van de Beuk betreft.
Ook over dit punt blijft het stil…
Ook over dit punt blijft het stil…
Het onnodig afgeschraapte wortelpakket. Een half jaar later... |
Omdat er nog steeds geen
uitnodiging is gekomen aangaande het op 28 augustus aangekondigde
vervolggesprek, mailen wij de gM op 15 december dat “wij mogen aannemen dat het
bewuste plan na 3,5 maand inmiddels wel herzien zal zijn?” en vragen wanneer wij
hierover kunnen komen praten.
Daarop ontvangen wij tot
onze grote verrassing plotseling twee dagen later op 17 december een brief van
de gM, gedateerd 27 november(?!), met de mededeling dat “ons bezwaarschrift
niet in behandeling kan worden genomen omdat het niet voldoet aan de wettelijke
eisen”. Wij moeten een nieuw bezwaarschrift indienen en wel vóór 30 december.
Waarop wij dan opnieuw
bezwaar moeten indienen is ons op dat moment geheel onduidelijk; tot dan toe hebben
wij niets van de gM gehoord en zijn wij ook bij de publicaties in het
Gemeentenieuws nog niets tegengekomen over een hernieuwde kapvergunning.
En ja, opeens zijn daar op
dezelfde datum van 17 dec. toch zomaar twee bekendmakingen in het Gemeentenieuws:
één kapaanvraag onder rubriek “Bouw” (ingekomen 3 dec.) en tegelijkertijd ook al
in dezelfde uitgave een onder rubriek “Openbare Werken” een direct al verleende
omgevingsvergunning, al binnen 2 dagen verzonden op 5 december; een wel heel
snelle ambtelijke molen!
Opnieuw wordt hier de
wettelijke bezwarentermijn van 6 weken, in dit geval met een juiste sluitingsdatum van
16 januari, genegeerd!
En hoe is deze vergunning deze keer tot stand
gekomen? Heeft de gM nu wèl artikel 2.2 en 3:10 van de Wabo in acht genomen?
Niet alleen de chronologische volgorde
van dit verhaal is wel erg curieus; ook de wijze waarop de gM uiting geeft aan "het op prijs stellen van goede contacten".
Intussen kunnen wij er
vrijwel geen touw meer aan vastknopen; de gemeente Montferland zelf blijkbaar
ook niet...
maandag 5 januari 2015
Visie Bomenstichting Achterhoek op bomenkap Oude IJsselstreek.
N.a.v. de
plannen van de gemeente Oude IJsselstreek aangaande het dunnen van laanbomen in
Westendorp, Varsseveld, Heelweg, Sinderen en Silvolde:
Als Bomenstichting Achterhoek ( BSA)
zijn wij het uiteraard niet eens met grootschalige kap; temeer wanneer mede
achterstallig onderhoud hieraan ten grondslag ligt.
Bestuursleden
en de boomdeskundige van de BSA maakten, samen met medewerkers van afdeling
Wijken & Beheer, onlangs een rondgang langs een aantal van de wegen in deze
planning.
Ooit zijn
deze bomen om de acht meter geplant. Na tientallen jaren, wanneer de kronen
elkaar gaan raken moet er worden gedund, omdat anders delen van de kronen
onvoldoende licht krijgen en dan afsterven. Dat is hier niet tijdig gebeurd, want
daarvoor had men destijds geen budget (over), zodat er inmiddels veel dode
takken zijn ontstaan en daarmee een gevaarlijke situatie. Met regelmatig
onderhoud had dit voorkomen kunnen worden.
De
gemeente Oude IJsselstreek bekijkt deze situatie met bosbouw-ogen: door bomen
er tussenuit te halen krijgen de overblijvende bomen meer licht en kunnen zich
verder ontwikkelen tot een monumentale boom.
Wij
hebben ook enkele lanen bekeken waar n.a.v. het toenmalige beheerplan zo’n 10
jaar geleden is gedund. Daar is duidelijk het effect te zien; de bomen die
destijds zijn overgebleven zijn nu vitaal en hebben goed kunnen
uitgroeien.
Dat is de
overweging waarmee men het huidige bomendunningsplan heeft opgesteld: wanneer
alles zo zou blijven als het nu is, kan een gevaarlijke situatie ontstaan. De
conditie van de bomen zal dan nog meer verslechteren waardoor in de toekomst
nog meer bomen gekapt zullen moeten worden. Dan zullen nog minder vitale bomen
overblijven, en dus de lanen nog kaler worden dan na deze kap het geval zal
zijn. Het is dus kiezen; de beste van twee kwaden..
Voor dit
plan kunnen we daarom gedeeltelijk begrip opbrengen, maar het aantal bomen is
o.i. wel veel te groot.
Eén van de te dunnen lanen. |
Met deze
gemeente hebben wij de ervaring dat er in elk geval een visie aan het
bomenbeleid ten grondslag ligt. Daarmee zijn we het niet altijd eens, maar er
valt wel over te praten.
Had de
politiek indertijd budget vrijgemaakt voor eerder onderhoud, dan was deze
dunning niet nodig geweest.
Zowel
voor dunning als voor kap in buitengebieden is wettelijk geen kapvergunning
nodig. Slechts melding bij het Ministerie van LNV voldoet. Onder bepaalde
voorwaarden, die overigens zelden worden gehandhaafd. Daarom is hier een
bezwaarprocedure ook niet mogelijk.
Zaak is wel
om de Achterhoekse politiek bewust te maken van het feit dat de burger bomen en
groen belangrijk vindt.
Wanneer
de politieke wil er is (ook ná verkiezingen!) om toereikend budget uit te
trekken voor verantwoord groenbeheer, kan een dergelijke grootschalige kap in
de toekomst worden voorkomen.
Helaas
had een zorgelijk aantal politieke partijen in hun partijprogramma voor de
gemeenteraadsverkiezingen van 2013 zelfs niet eens een alinea gewijd aan
Groenbeheer..