woensdag 8 januari 2014

Boom van een vent..

Wethouder Wybe Rijnsaardt van de gemeente Oude IJsselstreek schreef een mooi stuk over Willem Pasman op zijn weblog: wyberynsaardt.blogspot.com
Bomen
Deze maand overleed Willem Pasman, een man die ik leerde kennen als een fervent maar nuchter lid van de Bomenstichting. Regelmatig ging hij de strijd met ons aan als een ontwikkelaar of de gemeente in zijn ogen te voortvarend te werk ging met een bomenkap. Soms ging het er heftig aan toe en kwamen we tot aan de poort van de rechtbank. Zo was hij woedend toen in het Centrumplan Varsseveld per abuis een aantal bomen te vroeg was gekapt.
Net op tijd vond ik samen met Willem en onze ambtenaar een compromis in de vorm van herplant. In andere gevallen verplaatsten we zelfs bomen. 
Dat Willem het hard kon spelen bleek wel uit de rechtszaken die hij met andere gemeenten voerde.  
In augustus kwam ik hem tegen in het ziekenhuis. Hij informeerde meteen hoe het met me ging en wenste me sterkte. Aan het eind van het gesprek vroeg ik voorzichtig waarom hij eigenlijk in het ziekenhuis was. Niet iedereen is er van gediend om zo'n vraag te beantwoorden. "Niets bijzonders, jij bent er slechter aan toe, zie maar dat je snel beter wordt..." zei hij lachend. 
Twee weken geleden kreeg ik een kaartje van hem. Hij had het niet zelf geschreven. Ik las dat hij verlamd was aan een kant en niet lang meer had te leven. 
Een week later hoorde ik dat hij op 61-jarige leeftijd was overleden.
In zijn blauwe houthakkers blouse kon je niet om hem heen. Hij beschermde bomen tegen menselijke fouten. Maar als een voor het oog prachtige boom niet gezond was onderkende hij dat meteen: "De natuur moet zijn werk doen"
Dat juist deze boom van een vent dit moest overkomen is onbegrijpelijk...