Vrijdag 4 mei hebben wij de volgende brief verzonden aan de minister, n.a.v. haar aankondiging de wegen veiliger te willen maken: https://www.ad.nl/binnenland/minister-van-nieuwenhuizen-wil-tempo-maken-met-verkeersveiligheid-br~a3b8533c/
Intussen is deze brief ook per mail verzonden aan de Leden van Gedeputeerde Staten en de Leden van Provinciale Staten van de 12 Provincies.
Er is inmiddels ook een PETITIE gestart!:
(Initiatiefneemster Deanneke Steenbeek kreeg hiermee meer dan 46.000 handtekeningen bijeen!)
Ministerie
van Infrastructuur & Waterstaat
T.a.v:
de Minister mw. drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga
Postbus
20901
2500
EX DEN HAAG
Lochem,
03 mei 2018
Betreft:
Veiligheid
provinciale wegen
Afschrift:
Leden
van de Tweede Kamer.
Griffie.
Vaste
Kamercommissies van: Infrastructuur
& Waterstaat, Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit en
Economische Zaken & Klimaat.
Geachte
Minister Van Nieuwenhuizen,
Namens
alle ondergetekenden vragen wij dringend uw aandacht voor het
volgende.
U
wilt de verkeersveiligheid vergroten. Een nobel streven dat iedereen
zal toejuichen.
Echter
de manier waarop u dit wilt bereiken lijkt o.i. nogal vergezocht en
onnodig.
Zo
zet u vooral in op het veiliger maken van de Provinciale wegen.
Een
merkwaardige prioriteit, aangezien op de N-wegen het aantal
slachtoffers juist dalende blijkt: de meeste van de verkeersdoden
vallen nu immers aantoonbaar onder het groeiend aantal e-bike
gebruikers.
U
meent echter resultaat te kunnen behalen door het verwijderen van
obstakels uit de bermen van Provinciale wegen. Dit zal vooral
neerkomen op het kappen van bomen, een zeer onwenselijke situatie.
Door
Veilig Verkeer Nederland is vastgesteld dat 90% van de
verkeersongelukken op de Provinciale wegen wordt veroorzaakt door
onveilig rijgedrag van automobilisten.
De
wegen zijn dus niet onveilig maar juist het rijgedrag is hiervan de
oorzaak. De onveiligheid ontstaat vooral door: te hard rijden,
alcohol- en drugsgebruik en het gebruik van de mobiele telefoon, dat
bestuurders in toenemende mate afleidt van de weg. Appen gaat slecht
samen met het besturen van een auto.
Als
oplossing ziet u dan het verwijderen van obstakels zodat de
ongedisciplineerde bestuurder zonder belemmering de weilanden kan
worden ingeslingerd?
Worden
dan ook alle sloten en kanalen gedempt, schuren afgebroken, hekken
neergehaald, lantaarnpalen verwijderd?
Algemeen
bekend is, dat bomen langs de weg juist een snelheidsverlagende
werking hebben. Zij zorgen derhalve eerder voor meer dan minder
veiligheid in het verkeer.
Tevens
is een belangrijk voordeel van bomen langs de route de
opname van fijnstof dat door de auto’s wordt uitgestoten. Hiermee
dragen bomen in belangrijke mate bij aan de CO2- reductie waar
Nederland zo naar snakt om de doelstellingen van het ondertekende
Parijs-akkoord te kunnen halen.
Bomen
bieden, ook langs de weg, een biotoop aan insecten waarvan inmiddels
zoals u bekend een dramatische afname van 80% geconstateerd is.
In
een flinke eik huizen al meer dan 350 soorten insecten. Wij kunnen
ons daarom ook niet meer permitteren die biotoop teniet te doen.
Verder bieden bomen natuurlijk ook nog nestruimte aan vogels en
vleermuizen.
En
dan het landschapsschoon. Wat is er mooier dan in de avondzon langs
een door bomen omzoomde weg te toeren? De N-wegen met boombeplanting,
vaak wegen met een rijke cultuurhistorie, hebben ook
natuurhistorische waarde. En dit zou de gehele bevolking ontnomen
moeten worden omdat een klein deel daarvan gevaarlijk rijgedrag
vertoont?
Wij
begrijpen dat er ook voordelen verbonden zijn aan het massaal kappen
van bermbomen. Besparing op onderhoudskosten en opbrengsten van
verkoop als grondstof en biomassa.
Echter
voor de verkeersveiligheid valt juist meer heil te verwachten van
oplossingen zoals het bevorderen van bewustwording van weggebruikers,
het aanbrengen van vangrails op gevaarlijke punten met behoud van
bomen en snelheidsbeperkende maatregelen.
Wij
hopen dan ook van harte dat u, in het maatschappelijk belang, uw
aandacht daarom vooral zult willen richten op het doelmatig
terugdringen van juist al deze bekende oorzaken die de veiligheid van
het verkeer in gevaar brengen.
Graag
vernemen wij uw reactie en zijn, indien u daar prijs op stelt,
uiteraard bereid u één en ander mondeling toe te lichten.
Met
vriendelijke groet,
Bomenstichting
Achterhoek,
Marjan
Houpt, secretaris
Comité
Matiging Kapbeleid Slangenburg,
Pauline de Vries
Mede
namens:
Gelderse
Natuur- en Milieu Federatie (GNMF); namens 91 lid-organisaties
Vereniging
Nederlands Cultuurlandschap (VNC); namens 3000+ leden
Stichting
De Woudreus
Stichting
Bomenridders Groningen
Stichting
Bomenridders Leeuwarden
Stichting
Bomenridders Rotterdam
Groen
Natuurlijk
Stichting
Natuurlijk Achterhoek
Stichting
Schoorlse bos
Utopie
Advocaten Den Haag
Bomen en Mensen
Stichting
Boom en Bosch
Bomenstichting Den Haag
Utrechtse Bomenstichting
Stichting Bossche Milieugroep
Natuur-
en Milieuvereniging Het Groene Hart Brabant
Stichting Levensbomenbosch
Stichting Beat the Carbon
Bomenstichting Zutphen.