Gezien
de subsidies die worden verstrekt m.b.t. “natuuromvormingen
en natuurherstelmaatregelen” zien wij hoe overheden en
natuurbeheerders in toenemende mate hierop inspelen.
Men gaat voor
“wensnatuur”; niet zelden met onomkeerbare schadelijke gevolgen
die van te voren niet zijn ingecalculeerd, maar wel voor de hand
lagen.
Tot
op heden is hier nauwelijks geëvalueerd.
Tevens dient, naast natuur, ook rekening te worden gehouden met landschap en cultuurhistorie.
Tevens dient, naast natuur, ook rekening te worden gehouden met landschap en cultuurhistorie.
Daarom hebben wij op 2 december, mede namens het Landelijk Netwerk
Bossen- en Bomenbescherming, onderstaande Open Brief verzonden aan:
Alle
fracties van de Tweede Kamer der Staten Generaal
College
van Gedeputeerden, Fractievoorzitters en
Griffies van alle Provinciale Staten
CC:
Minister
Carola Schouten
Staatsbosbeheer,
Natuurmonumenten, de Landschappen
Media.
02
december 2019
Geachte
heer, mevrouw,
Bij
deze schrijven wij u, mede namens de 48 deelnemers aan het Landelijk
Netwerk Bossen- en Bomenbescherming,
(http://bomenachterhoek.blogspot.com/2019/08/landelijk-netwerk-bossen-en.html),
met
het dringende verzoek nu pas op de plaats te maken met omvormingen en
met natuurherstelmaatregelen, zoals bijv. momenteel zowel in het
Stelkampsveld in de gemeente Lochem en als ook in de Schoorlse
duinen, die beide door de regionale en zelfs ook landelijke media al
enige tijd regelmatig onder de aandacht worden gebracht.
De
aanleidingen hiertoe zijn o.a. de volgende:
1. De meeste bosomvormingen hebben inmiddels in toenemende mate geleid tot protesten vanuit het publiek. Niet in de laatste plaats door de te vaak weinig transparante/ democratische wijze van besluitvorming inzake dit soort plannen. Opvallend is tevens dat er vrijwel nooit alternatieven worden gepresenteerd, terwijl die vaak zeker te bedenken zijn; waar een wil is..
1. De meeste bosomvormingen hebben inmiddels in toenemende mate geleid tot protesten vanuit het publiek. Niet in de laatste plaats door de te vaak weinig transparante/ democratische wijze van besluitvorming inzake dit soort plannen. Opvallend is tevens dat er vrijwel nooit alternatieven worden gepresenteerd, terwijl die vaak zeker te bedenken zijn; waar een wil is..
Dit
was reden voor Minister Schouten van LNV om een nieuwe bosstrategie
op te stellen. Gezien het feit dat dat proces nog steeds in volle
gang is; is het o.i. derhalve verstandig hierop niet vooruit te
lopen. Hieruit zal naar alle waarschijnlijkheid de conclusie
voortkomen dat er veel meer bos dient te komen en bestaand bos
gespaard dient te worden, dus lijkt het beter om nu pas op de plaats
te maken met het omvormen van natuur/ bos dat er al is.
Wij
schreven een reactie op deze Kamerbrief Bosstrategie en hebben deze
augustus jl. aan minister Schouten verzonden:
https://bomenachterhoek.blogspot.com/2019/08/reactieop-de-kamerbrief-van-de-minister.html.
2. De compensatie van reeds plaatsgevonden omvormingen is intussen nog nauwelijks van de grond gekomen. Tevens verdient de kwaliteit van wat wèl is gerealiseerd dringend evaluatie. Bijv. Dwingelderveld: omvorming naar heide heeft geresulteerd in wilg, berk, els en pijpenstrootje en slechts incidenteel een dopheideveld; kosten
€ 24miljoen.
2. De compensatie van reeds plaatsgevonden omvormingen is intussen nog nauwelijks van de grond gekomen. Tevens verdient de kwaliteit van wat wèl is gerealiseerd dringend evaluatie. Bijv. Dwingelderveld: omvorming naar heide heeft geresulteerd in wilg, berk, els en pijpenstrootje en slechts incidenteel een dopheideveld; kosten
€ 24miljoen.
Dwingelderveld Bosomvorming naar heide; 7 jaar later Heide?.. |
Tevens resulteerden andere omvormings- c.q.
natuurherstelgebieden in bijv. veel mossen dan wel
brandnetelstruiken en zelfs Japanse Duizendknoop. (Die vervolgens
geklepeld worden met dodelijk gevolg voor bijv. egels).
Stelkampsveld
is niet alleen natuur maar ook een karakteristiek kleinschalig
multifunctioneel landschap, dat door de aangekondigde maatregelen
voorgoed zal verdwijnen.
Bij
het omvormen van bossen dient, afgezien van natuur, ook rekening te
worden gehouden met landschap en cultuurhistorie.
3. De Omgevingswet is nog niet effectief ingevoerd; bovendien zijn hierover nog twijfels in het parlement (zie NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/27/omgevingswet-bureaucratisch-wonder-zwaar-onder-vuur-a3981946), dus de wettelijke basis is nog niet zuiver. In het verleden uitgevoerde natuurherstelmaatregelen dienen te worden geëvalueerd. Het heeft (nog) niet opgebracht wat werd beoogd terwijl hiertoe nog steeds gezonde bossen worden gekapt.
4. In het verleden uitgevoerde natuurherstelmaatregelen dienen te worden geëvalueerd. Het heeft (nog) niet opgebracht wat werd beoogd.
5. Het klimaatbeleid blijkt ten aanzien van effectieve CO2-reductie tot op heden nog weinig succesvol. De taakstelling is nog bij lange na niet gehaald. Dit komt ten dele door de toepassing van biomassa bij de energievoorziening, maar ook door het omvormingsbeleid. Minder bos om Co2 vast te houden of vast te leggen en veel natuurherstelmaatregelen die periodiek voor aanzienlijke extra uitstoot zorgen (Co2 en stikstofverbindingen). Hier is sprake van een duidelijke relatie met het bossenbeleid.
3. De Omgevingswet is nog niet effectief ingevoerd; bovendien zijn hierover nog twijfels in het parlement (zie NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/27/omgevingswet-bureaucratisch-wonder-zwaar-onder-vuur-a3981946), dus de wettelijke basis is nog niet zuiver. In het verleden uitgevoerde natuurherstelmaatregelen dienen te worden geëvalueerd. Het heeft (nog) niet opgebracht wat werd beoogd terwijl hiertoe nog steeds gezonde bossen worden gekapt.
4. In het verleden uitgevoerde natuurherstelmaatregelen dienen te worden geëvalueerd. Het heeft (nog) niet opgebracht wat werd beoogd.
5. Het klimaatbeleid blijkt ten aanzien van effectieve CO2-reductie tot op heden nog weinig succesvol. De taakstelling is nog bij lange na niet gehaald. Dit komt ten dele door de toepassing van biomassa bij de energievoorziening, maar ook door het omvormingsbeleid. Minder bos om Co2 vast te houden of vast te leggen en veel natuurherstelmaatregelen die periodiek voor aanzienlijke extra uitstoot zorgen (Co2 en stikstofverbindingen). Hier is sprake van een duidelijke relatie met het bossenbeleid.
6. De stikstof problematiek is nog volop in studie en in onderhandeling. Daar is tijd voor nodig en dient te worden begeleid met de resultaten van een adequate evaluatie van het natuurbeleid. De huidige natuurdoelen zijn sterk op het verleden Gericht en vergen daardoor nog maatregelen die contra productief zijn in relatie tot het klimaatbeleid en in het beleid ten aanzien van biodiversiteit. Deze ingrepen veroorzaken grote schade, waardoor de problematiek eerder toeneemt dan afneemt.
Namens
ons Landelijk Netwerk Bossen- en Bomenbescherming vragen wij derhalve
dringend om onafhankelijke deskundigheid bij deze evaluaties.Tevens
kunnen wij met de ervaring en deskundigheid die in ons Landelijk
Netwerk aanwezig is een zeer constructieve bijdrage leveren aan deze
beoordelingstafel, waarmee in overleg de opdrachten kunnen worden
geformuleerd.
Ter
illustratie van bovenstaande zenden wij u hierbij nog een relevant
artikel van Journaliste Quist in Trouw.
Uw
reactie zien wij graag tegemoet,
Met
vriendelijke groet,
Mede
namens het Landelijk Netwerk Bossen- en Bomenbescherming,
Bomenstichting
Achterhoek, Marjan Houpt, bomenachterhoek@gmail.com
Stichting
De Woudreus, Mieke Vodegel, (juriste N2000) info@woudreus.nl
Stichting
tot Behoud van het Schoorlse en Noord- Kennemer duingebied, Joke
Volkers, joke.volkersvos@gmail.com