woensdag 6 februari 2013

Bord moet bewustzijn over boomschade vergroten

Bas Visscher, werkzaam bij Buiting Advies in Dieren, kwam op het idee van dit boombord tijdens een fietstocht in de gemeente waar hij woont. Hij reed langs een scheefgereden lantaarnpaal waarop een sticker met: "Nuon is van deze schade op de hoogte en werkt aan een spoedig herstel". Als boomliefhebber dacht hij: "Waarom hebben we zoiets niet op boomgebied?!". 
Visscher: "Ik hoor namelijk tijdens het taxeren van bomen regelmatig particulieren zeggen dat boomtaxatie geldklopperij is en opmerkingen zoals : Oh.... ze hebben zeker geld nodig bij de gemeente. 
Ik zie zelf eigenlijk, op schadegebied, geen verschil tussen kapotte bushokjes, lantaarns, prullenbakken en bomen. Na wat toelichting draaien mensen meestal wel bij maar toch...... Ik zou daarom dus graag een discussie aanwakkeren onder het grote publiek waaronder dus ook wethouders die zich naar mijn idee soms onvoldoende bewust zijn van wat een moeite (en geld) het kost om een boom in de openbare ruimte te laten groeien. 
Ik denk dat de bordjes zeker kunnen resulteren in meer bewustwording op groengebied!"

(Klik op bord voor vergroting)
 

Buiting Advies is een creatief ecologisch adviesbureau. Zij ondersteunen opdrachtgevers bij projecten in het buitengebied. Bos, natuur, landgoederen, ecologische verbindingen, grootschalig groen, nieuwe buitenplaatsen, golfbanen en woonwijken.