zondag 2 oktober 2016

ZWAVELZWAM

Door: 
Tiny van der Meer, Natuur Net Nieuws oktober 2016/ www.groen-natuurlijk.nl

Er schemert oranje door het groen van de bomen. Veel oranje! Ik heb geen idee wat dat kan zijn dus wijk ik een paar honderd meter af van mijn beschreven wandelroute en niet voor niets! Wat ik zie is briljant! Een flamencodanseres, gehuld in een sierlijke jurk met veel diep-oranje klokkende lagen stof.


Nog even en ze begint haar ritmische dans... Was het maar waar! De werkelijkheid is minder magisch maar bijna net zo mooi. Een enorme zwavelzwam, leunend tegen de voet van een dode boom! Wat een prachtexemplaar! Langs de stam hangen op meerdere plaatsen nog meer zwavelzwammen, minder groot maar toch imposant en net zo kleurrijk.

De zwavelzwam, die met name oude eikenbomen aanvalt in de zomer en vroege herfst, is een grote houtzwam die is opgebouwd uit een toef vlezige spatelvormige hoeden. Vooral in het beginstadium van hun ontwikkeling bezitten de hoeden allerlei gradaties van witte, gele en oranje kleuren. In een later stadium verdwijnen deze felle kleuren. In het Engels heet de zwam ‘Chicken of the woods’, de structuur en smaak doen blijkbaar erg aan kip denken. Oude exemplaren worden wit en brokkelig als geitenkaas. Hoe groot of klein ook, een paddenstoel laat ik altijd staan (of hangen). Als ik kip of geitenkaas wil eten, dan ‘pluk’ ik ze wel uit een winkel.

Foto's: Tiny van der Meer