zaterdag 9 september 2017

Nieuw bestuurslid Bomenstichting Achterhoek

Op 30 augustus hebben wij ons nieuwe bestuurslid: Eva Vosdingh Bessem verwelkomd!
Onderstaand haar motivatie om deze taak op zich te nemen:

Altijd gedacht dat ik een stadsmeisjewas. Ben opgegroeid in Den Haag (bij zee) en via een omweg door Spanje (aan zee) ben ik in Amsterdam beland waar ik vijftien jaar heerlijk heb gewoond, dacht ik. Ik vermoed dat het ergens is gebeurd tijdens één van mijn rondzwervingen door het prachtige Colombia, maar onbewust had ik het ritme van de stad ingeruild voor het ritme van de natuur. De stad zat ineens als een knellende schoen en ik snakte naar stilte en bomenveel bomen.
Dus daar zat ik ineens in het Oosten. En waar beter dan in de Achterhoek. Het bleek de beste sprong in het diepe te zijn van mijn leven.

Inmiddels twee jaar verder kan ik niet meer zonder die schoonheid en kracht van de natuur om mij heen. In een soort permanente vakantiestemming heb ik de omgeving leren kennen en rolde van het ene prachtige gebied in het andere. Echter na een jaar begon het mij op te vallen hoe vaak ik geconfronteerd werd met torenhoge stapels gevelde bomen tijdens mijn wandelingen. Het was opvallend en geen bos leek gespaard te blijven. Op hetzelfde moment las ik een artikel over een nieuw ‘bomenbeleidsplan’ voor de gemeente Bronckhorst en werd mij duidelijk dat er een agenda gaande was en niet in het voordeel van de bomen. Alleen klagen en niets doen voelde niet goed dus nam ik contact op met Bomenstichting Achterhoek. Wat begon met een petitie tegen dit onzalige bomenbeleidsplan mondde uit in frequent contact met de BSA. Uiteindelijk ben ik ook het landelijk meldpunt bomenkap gaan opzetten (www.bomenkapmeldpunt.nl) en werd ik voor het bestuur gevraagd.

Ik hoef hier niet uit te leggen wat het belang is voor de mens van een evenwichtige biotoop en balans tussen mens en natuur. In het hele land zien we de bomen en biodiversiteit verdwijnen, sinds het Rijk de geldkraan heeft dichtgedraaid.  Bomen leveren geld op en die verdwijnen en masse. Er lijkt geen enkel oog meer te zijn voor een goed leefgebied met voldoende biodiversiteit en verbindingen tussen deze gebieden. De overheid vindt dat onze natuurinstanties zelf hun broek maar moeten ophouden en sindsdien zijn de inkomsten van grootschalige kap niet meer weg te denken uit de budgetten. En de subsidie die de overheid verstrekt voor biomassa (bedoeld voor 'afvalhout", dat geen afvalhout blijkt maar gewoon versnipperde gezonde bomen) maakt het allemaal nog erger.
Wie beschermt onze natuur nog? Van handhaving lijkt nauwelijks nog sprake.

Ik heb veel respect voor de inzet en wijze waarop de BSA vinger aan de pols houdt, informeert, adviseert en zoveel mogelijk in gesprek gaat met de verschillende natuurinstanties. Met geduld en volharding blijkt zij een waardevolle schakel te zijn en ik voel mij vereerd me hierbij aan te sluiten.

Eva Vosdingh Bessem
30 augustus 2017