https://www.ad.nl/binnenland/minister-van-nieuwenhuizen-wil-tempo-maken-met-verkeersveiligheid-br~a3b8533c/.
Omdat o.i. in deze artikelen onterecht het accent kwam te liggen op de aanname dat vooral de laanbomen de oorzaak waren van onveilige situaties, zonden wij haar mede namens 20 bomen- en Natuurorganisaties op 4 mei de volgende brief:
https://bomenachterhoek.blogspot.com/2018/05/veiligheid-provinciale-wegen-onze-brief.html
Gezien het feit dat de minister in eerste instantie gaat over de Rijkswegen en de provincies over de N-wegen, zonden wij op 23 juli onderstaande brief aan alle Provincies:
Geacht College,
Geachte
Leden van Provinciale Staten,
Als
reactie op de aankondiging in de media dat Minister Van Nieuwenhuizen
van Infrastructuur & Waterstaat 50 miljoen euro beschikbaar
stelt, o.a. aan de Provincies, om het wegennet in ons land veiliger
te maken door het verwijderen van obstakels in de bermen, zonden
ondergetekenden op 3 mei jl. haar de hier bijgevoegde brief.
Op
21 juni jl. heeft onze Stichting, mede namens deze 20 ondertekenaars,
tezamen met de landelijke Bomenstichting en mevrouw Gerdy Verschuure
van de TU Delft, hierover een gesprek gevoerd met de Minister.
Verslag
hiervan vindt u tevens in de bijlagen.
Zoals
u hierin kunt lezen bleek uit dit gesprek dat de Minister vooral
wilde benadrukken
dat
het m.b.t. de veiligheid zeker niet gaat om “het verwijderen van
bermbomen als obstakel”.
Dit
betreft miscommunicatie in de media.
Er
is een analyse gemaakt van de locaties waar de meeste ongevallen
plaatsvinden. Mocht daar uit blijken dat er bomen zijn die hier een
duidelijk obstakel vormen, dan komen die exemplaren uiteraard wel in
aanmerking voor kap.
Verder
wil de Minister juist vooral ook beeldbepalende bomen behouden.
Wij
verzoeken u dan ook vriendelijk doch dringend om tijdens het
vormgeven van uw beleid t.a.v. de N-wegen hiervan rekenschap te
willen geven.
Graag
willen wij hieraan nog de volgende punten toevoegen:
1. De
ecologische waarde van bomen in het algemeen en in het bijzonder
langs N-wegen: opvang fijnstof; schaduw en koelte; bescherming tegen
verblinding, CO2 afvang en productie van O2; nestgelegenheid voor
vogels en eekhoorns; sonargeleiding voor vleermuizen; stevigheid van
de bodem; waterhuishouding, etc.
2. De
natuur- en cultuurhistorische waarden van lanen met een lange
geschiedenis. Op veel plaatsen in ons land zijn nog bomenrijen die
in de 19e
en begin 20e
eeuw zijn geplant en majestueuze groene kathedralen vormen langs en
boven deze wegen.
3. Het
is inmiddels algemeen bekend dat een bomenrij juist een afremmend
effect heeft op de snelheid, en daarbij de concentratie van de
automobilist waarmee hij op de weg let juist vergroot. Het is
onweerlegbaar gebleken dat App- en smartfone gebruik, alcohol en
drugs, oververmoeidheid en stress, etc. de hoofdoorzaken zijn van de
ongevallen, en niet de bomen!
4.
Het landschappelijk schoon van de
bermbomen die bepalend zijn voor het Nederlandse landschap; één van
de belangrijkste trekpleisters voor toeristen!
Graag
zouden wij kennisnemen van de wijze waarop uw Provincie het
N-wegenbeleid wil uitvoeren en zijn, indien u daar prijs op stelt,
uiteraard bereid u onze visie nader toe te lichten.
Met
vriendelijke groet,
Bomenstichting
Achterhoek
Comité
Matiging Kapbeleid Slangenburg
Mede
namens:
De
Gelderse Natuur- en Milieu Federatie (GNMF); namens 91
lid-organisaties
Vereniging
Nederlands Cultuurlandschap (VNC); namens 3000+ leden
Stichting
De Woudreus
Stichting
Bomenridders Groningen
Stichting
Bomenridders Leeuwarden
Stichting
Bomenridders Rotterdam
Groen
Natuurlijk
Stichting
Natuurlijk Achterhoek
Stichting
Schoorlse Bos
Utopie
Advocaten Den Haag
Stichting
Boom & Bosch
Natuur-
en Milieuvereniging Het Groene Hart Brabant
Stichting
Levensbomenbosch
Bomenstichting
Den Haag
Bomen
en Mensen
Utrechtse
Bomenstichting
Stichting
Bossche Milieugroep
Stichting
Beat the Carbon
Bomenstichting
Zutphen.